- Books
- >
- Susan Low-Beer: Embodiment | Incarnation: Thirty Years of Sculpture | Trente Ans de Sculpture
Susan Low-Beer: Embodiment | Incarnation: Thirty Years of Sculpture | Trente Ans de Sculpture
Softcover Book, Susan Low-Beer: Embodiment | Incarnation: Thirty Years of Sculpture | Trente Ans de Sculpture. Published by Art Gallery of Algoma, 2016. 104 pages.
Director's Forward by Jasmina Jovanovic
Essays by Stuart Reid and Janna Hiemstra
Embodiment is a 30-year retrospective of ceramic sculpture by Governor General's Award-winning artist Susan Low-Beer. The exhibition draws major work from several series of sculptures documenting the artist's ongoing engagement with the clay body and how it sits in space.
From table-top assemblages, to the totemic stackings of Still Dances, to planar suspension of Mutable Selves, to the architecturally engaged Rocksbreath series, the artist has pushed the medium of clay into a diversity of manifestations. There is a meditative, spiritual quality to Low-Beer's human figures that are often genderless and unclothed, but marked by ornate patterns that reference diverse cultures. Many of the figures are composed of fragments of other figures, other bodies, amalgamated into a new whole. The show culminates with a new installation of figures that are suspended, defying gravity, finally free of weight and restriction.
The body is a vessel for the spirit and the breath; Low-Beer presents works that prompt a heightened awareness of humanity and a shared perspective on this mortal coil.
La rétrospective Incarnation célèbre 30 ans de production de l'artiste Susan Low-Beer, céramiste et récipiendaire du Prix du Gouverneur général. L'exposition réunit des œuvres majeures tirées de plusieurs séries sculpturales qui témoignent de son exploration assidue de l'argile et deson déploiement dans l'espace.
Allant des assemblages de surfaces planes auxempilements totémiques de Still Dances, en passant parles suspensions de Mutable Selves et les œuvres à caractère architectural Rockbreath, l'artiste a repoussé les limites de l'argile pour en explorer les possibilités. Souvent asexuées,dénudées et ornées de motifs qui renvoient à diverses cultures, les figures humaines dans l'œuvre de Low-Beer présentent également une dimension méditative et spirituelle. Plusieurs intègrent des fragments d'autres figures ou d'autres corps, amalgamés pour former un nouveau tout. L'exposition se termine avec une nouvelle installation constituée de figures suspendues, enfin libres des contraintes de la gravité.
Le corps est le vaisseau de l'esprit et du souffle dans I'œuvre de Low-Beer,un œuvre qui favorise une plus grande conscience de l'humanité et une vision commune de notre vie sur cette terre.
GST is included in the price of this book.